برداشتن زگیل تناسلی با روش فریز کردن یا کرایو چیست؟

کرایو یکی از روش های درمانی است که به منظور فریز و برداشتن زگیل تناسلی مورد استفاده قرار می گیرد. در این روش با سرد کردن موضع ، از انتشار زگیل تناسلی جلوگیری می شود. در واقع زگیل های تناسلی نوعی زائده پوستی هستند که به رنگ صورتی و قرمز بوده و در اطراف اندام جنسی ظاهر می شوند. این زائده می تواند پیرامون مقعد ، ناحیه شرمگاهی ، داخل واژن و حتی درون دهان پدیدار شود.

فریز زگیل تناسلی یا استفاده از روش انجماد ، یکی از شایع ترین درمان های زگیل تناسلی است. انتشار این زائده از طریق رابطه جنسی محافظت نشده می باشد.

زگیل تناسلی چیست؟

غالبا زگیل تناسلی به صورت خوشه های 3 الی 4 تایی پدید می آیند و به سرعت رشد کرده و انتشار خواهد یافت. این زائده ها در بیشتر موارد بی درد هستند اما گاهی این امکان وجود دارد که فرد با عوارضی همچون درد ، خارش و خونریزی خفیف مواجه گردد.

متاسفانه تاکنون درمان قطعی برای زگیل تناسلی کشف نشده اما از آنجایی که به راحتی و با تماس منتشر می شود ، باید از روند پیشرفت انشار آن جلوگیری کرد. جلوگیری از انتشار این عارضه به عوامل مختلفی همچون نوع ، محل و اندازه زگیل ها بستگی دارد.

زگیل های کوچکی که همرنگ بدن هستند ، لازم به درمان نداشته و به مرور زمان از بین می روند. اما در صورت بزرگ و برجسته بودن زگیل ها ، فرد دچار خارش می شود. این نوع زگیل ها ( چه خوشه ای باشند یا تکی ) را می توان با انجام کار های موضعی سوزاند و از بین برد.

کرایو چیست؟

کرایو یکی از روش های درمانی زگیل تناسلی است که با هزینه کم ، بهترین نتایج را حاصل می کند. این روش قابل استفاده در هر دو جنس خانم ها و آقایان می باشد و محدودیتی ندارد. معمولا درمان با کرایو در یک جلسه صورت گرفته و از دستگاهی به نام پروب کرایو استفاده می شود. در این روش با انجام سرما درمانی و ایجاد انجماد توسط گاز نیتروژن ، زگیل ها درمان می شوند. پس از درمان تاول خفیف و درد مختصر ایجاد می شود که کم کم از بین خواهند رفت.

کاربرد های کرایوتراپی

• رفع زوائد و یا تگ‌ های پوستی
  • درمان بیماری ویتیلیگو یا برص
  • درمان زگیل آبدار در بزرگسالان
  • از بین بردن چربی ‌های اضافه بدن
  • برطرف کردن خال‌ های ملانوسیتیک
  • درمان زگیل ‌های ویروسی در کودکان
  • رفع اسکار ‌های هیپرتروفیک و کلوئید ‌ها
  • درمان کراتوز سبورئیک (زگیل سالمندی)
  • رفع اقسام همانژیوم‌ ها همچون سارکوم کاپوزی
  • درمان کیست‌ ها و ضایعات توموری خوش خیم
  • از بین بردن تغییرات رنگی پوست و لک ‌های ناشی از آفتاب
  • درمان زگیل‌ های ویروسی در بزرگسالان همچون زگیل تناسلی
  • درمان اکتینیک کراتوز (ضایعه ‌ای پیش سرطانی که در اثر نور خورشید به وجود می‌آید)
  • کنترل و درمان بیماری هایی همچون سالک، بواسیر، یبوست، درد‌ های پس از عمل جراحی در پرتو درمانی

برداشتن زگیل

مواردی که باید در برداشتن زگیل با استفاده از کرایو در نظر گرفت:

1. از کرایو تراپی می توان حتی در زمان بارداری به صورت کاملا ایمن بهره برد.
  2. فریز زگیل برای عفونت ویروس پاپیلومای انسانی ( HPV ) استفاده نمی شود. این عفونت همان ویروس ایجاد کننده زگیل است. در واقع پس از برداشتن زگیل ها ، ویروس HPV به صورت فعال در بدن باقی می ماند.
  3. بیمارانی که تحت درمان قرار می گیرند ، همچنان می توانند ویروس را منتقل کنند.
  4. علی رغم اینکه کاندوم های لاتکس خطر ابتلا به HPV را کاهش می دهند ، اما نمی توانند از همه قسمت های ناحیه تناسلی محافظت کنند.